Wednesday, October 22, 2008

wajah dan suara ibu di ganggang telefon masih jelas bermain di rongga deria telinga sayup dan redup jelas penuh pengharapan..aku pasti dengan amat walau tidak bertentang mata... “Many books destined for great success had to survive not just rejection, but repeated rejection,” panggilan telefon dari DIA cukup menghiburkan hati.. aku sudah fikir yang bukan-bukan saat dia pulang ke tanah airnya.. mungkin dia semakin mebenci mungkin dia tidak mahu aku dalam hidupnya walau sebagai temannya.. ternyata tanggapan ku silap..aku rasa bahagia bila kamu masih mahu menerima salam persahabatan dariku.. jauh di sudut hati aku..selamanya kamu akan tetap bertahta.. walau sekejap,walau sementara dan dengan tujuan meminta number telefon bas di pudu raya.. entah bagaimana harus ku mula kisah aku dan dia.. minggu orientasi yang amat membosankan dan memenatkan dan seringkali aku ponteg dari mengikuti program-programnya dan dapatkah kalian bayangkan?sekarang ini di semester 3 dan 4 aku menjadi ketua fasilitator untuk mengendalikan pelajar baru..menyediakan modul2 untuk mereka gunakan.. ajaib bukan??jawapannya tidak...dan apabila tuhan inginkan sesuatu maka ianya akan berlaku.. YA ALLAH aku bermohon padamu mudahkanlah segala urusan... aku mula terpandang dia semasa minggu kedua orientasi.. aku masih memapah semangat yang tinggal sedikit ini..Cinta itu harus menerima apa adanya, bukan? ALLAH aku mohon dengan sangat..mohon dengan sangat.. (suara hati berbisik kemanakah ianya akan berakhir walau aku tahu akan akhirnya aku dan dia) disuatu sudut lain aku tersusut berpusat dengan suatu yang lain sambil menitis air mata..ibu.... harus aku meneruskan pengajian aku? harus ku akhiri nya disemester 4? andai ini takdir yang ku tulis untukku.. andai ini selayaknya yang aku harus aku terima.. akan aku menerimanya...walau tak mampu aku menerima dengan penuh rela.. Masa ni lah conscious minda dan subconscious mind mengambil peranan. Menjana kuasa minda supaya mampu buat apa yang dalam keadaan normal kita rasa tak mampu buat. Diulangi, kita rasa! ALLAH sesungguhnya engkau maha mengetahui nafsuku unutuk tidur hilang.. bimbang akan hari esok.. ibu pasti mengharapkan yang lebih dari aku harapkan.. mampukah aku bahagiakan insan yang bernama ibu.. ALLAh aku hambamu yang lemah..berilah aku kekuatan,bantulah aku janganlah kau duga aku dengan dugaan yang tak mampu aku hadapi..selewat jam 3 pagi air mata ini sudah kering. merisaukan keputusan peperiksaan aku.. seorang teman menawarkan diri untuk bersama aku keluar berbincang tentang semester baru.. sepanjang perjalanan itu hati aku bercampur baur.. sewaktu menunggu teman membawa makanan aku mencari tempat duduk.. suatu sudut yg agak menarik...lalu aku duduk di situ.. tetiba apabila mengingat kembali aku jadi sebak.. hampir menitis air mata..sempat ku tahan.. apakah aku ini hamba yang tidak redha ya ALLAH? hati ini terus ku pujuk untuk bersabar.... ‘Hai orang2 yang berIman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap sedia dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.[Ali Imran:200] “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat, dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.[Al-Baqarah: 45]“ untung sahaja punyai teman seperti itu..dia berjanji semampu yang boleh dia akan membantu aku untuk menyelesai segala urusan aku.. pasti ada hikmahnya...

No comments: