Wednesday, October 29, 2008

at'thorikah aha'mu minal maa'adah.. sepotong pepatah arab yang aku tahu... yang mana ertinya cara itu lebih penting dari judul(aku klasifikasikan sebagai modul) Syukur ke hadrat Allah kerana masih memberi aku peluang untuk terus berada di atas jalan ini. Meskipun kadang-kadang terasa ragu-ragu akan penat lelah yang dicurahkan untuk jalan ini, namun Allah masih sayangkan aku. Cepat-cepat dihilangkan rasa ragu-ragu tersebut, dan datanglah keyakinan. Sesekali keyakinan itu datang dalam bentuk bahan bacaan yang dibaca, dan juga boleh jadi ada peristiwa yang berlaku. Kali ini keyakinan itu datang setelah bertemu jasad-jasad yang zahirnya kelihatan sudah tidak secergas biasa, namun roh dan semangat ibarat seorang pemuda yang masih bertenaga.. sejak bila ehkk blog aku jadi tersebar luas takdelah unsur peribadi lagi..iskhh..iskhh rasa menyesal pulak bagi address blog ni kat seorang hamba Allah nie.. seingat aku tujuan asal penubuhan blog ni untuk berjuang bersama2 seorang sahabat aku... seorang sahabat di jepun yang memberi suntikan untuk aku berkarya dan berkongsi hidup.. dan bersama2 sahabat2 pelajar yang belajar diluar negara dan di malaysia sendiri.. dimana antara motifnya adalah untuk mencatat perjalanan hidup aku dari zaman belajar sampai ke anak cucu insyaALLAh.. tapi dah jadi lain...hahaha nak tergelak pun ada masing2 punya pandangan tersendiri thanks anyway guys.. apa yang aku rasa dan buat setelah membaca.. aku merasa sedikit marah.. dan apabila rasa marah mengelitik aku aku bertanya kepada diriku.. perlukah aku berasa marah.. berbincang langsung seolah mereka mengenali aku dan duniaku.. hahahahahaaha..(tergelak besar aku dibuatnya...) sumpah aku hampir menangis dengan gelakan ku.. Aku pikir aku tidak akan dihinggapi oleh rasa ini. Marah karena diabaikan (dalam konteks memberi pandangan tanpa mendekati,mungkin sudah jadi lumrah masa kini) . Sepanjang hari setelah kejadian itu aku termangu-mangu dalam diam. Berusaha meneliti kejadian yang berlangsung jauh didalam sana, digerak-gerak hatiku. Mengapa marah ? perlukah aku merasa marah saat itu ? aku siapa ? Lalu aku mulai memutar perlahanan filem dokumenteri tentang kemarahanku itu. Aku mengulangnya hingga lebih dari lima belas kali (dengan sedar akupun menghitung). Aku mengingat detail-detailnya. Haaah! memalukan! benar-benar memalukan! tidak ada yang perlu membuatku marah Sungguh! tidak ada! Lalu aku malu pada kekerdilan diriku. Betapa aku orang yang masih tinggi hati, hingga sepenuh terluka dengan episode kecil seperti itu. Dan kutatap bayangan dalam cermin... orang sombong, betapa ruginya kalau aku mati dalam kondisi seperti itu... mengigil ku sedarkan diri... kembali ke pepatah arab di perenggan pertama tadi.. setiap orang ada cara tersendiri..maka dengan cara itu individu itu berasa senang dan selesa.. mengharungi hidup seharinya dengan rasa bahagia.. percayalah hidup ini tidak akan pernah kita dapat membahagiakan orang dengan cara kita bersungguh mana pun kamu tetap akan ada yang tidak bersetuju.. lumrah alam zaman berzaman.. Aku teringat cerita nabi junjungan Muhammad s.a.w kekasih Allah.. bagaimanakah diawalnya kisah dakwah baginda.. bapa saudaranya sendiri...menentang usaha Dakwah baginda.. sedangkan diawalnya beliau jika ada satu alat yang sesuai untuk mengukur kekuatan iman, tentulah alat itu adalah ‘hati’. Allah SWT menjadikan hati itu hidup dan berfungsi sebagai pusat kawalan bagi anggota badan manusia. Seseorang yang suka menyentuh hatinya dan merawat dengan baik akan semakin mengenali dirinya sendiri. “Sesungguhnya Allah akan membangkitkan disetiap permulaan kurun seorang yang akan memperbaharui (memberi nafas baru) untuk umat ini akan urusan agama mereka” (Hadis). Jika gelisah, sedih dan putus asa menguasai diri, dia akan bertanya kepada hati apakah sebabnya? Kemudian ilmu diperlukan untuk menjawab soalan, akal diguna sambil hati memandu cuba merungkai penyebab kesedihan itu. Akhirnya ditemukan jawapan punca kesedihan, kemurungan, gelisah dan tekanan pada diri manusia ” Dia memberikan Hikmah kepada siapa yang dikehendaki. Barang siapa yang diberi Hikmah, sesungguhnya dia telah diberikan kebaikan yang banyak..” (2:269) kepada pihak2 yang berkenaan ..teruskan usaha anda..sebarkanlah apa yang anda ingin sampaikan.. aku tidak sesekali berasa gentar secubit pun..sebab aku amat pasti suatu hari nanti kebenaran akan terbukti dan sebahagiannya sudah terbukti... bukan saja saat itu,malah saat ini aku sudah tersenyum...bukan pertama kali aku berhadapan dengan orang seperti kamu.. ini caraku,pemikiran ku,hidupku,jalanku..asal sahaja aku tidak membuat perkara2 yang bertentangan dengan islam... Allah itu maha mengetahui:) hari ini temujanjiku bersama rakan sekelas ku lewatkan...langsung aku ke kelas jam 2...kelas pada hari ini cuma overview untuk subjek itu sahaja. habis kelas terus aku ke jabatan pembangunan mahasiswa(JPM) untuk menguruskan soal usrah aku dan penambahan subjek untuk semester ini.. sewaktu jalan pulang ke asrama aku berjumpa dengan senior2 ku...terus aku bertanyakan buku2 yang boleh aku pinjam dari mereka.. terus aku pulang ke bilik..menunggu nalin aku tertidur sebentar.. terus keluar membeli beberapa makanan...dan pulang...sampai diasrama aku menghadap laptop ni bestnyer internet laju. tapi..esok kelas pagi.. aduhs kalo lambat memang kena marah dengan sha sengal.. sempat juga aku buat panggilan..weeee~

2 comments:

Anonymous said...

sian kt sha tue..
mesti die tension dpt classmate cam u nie...
ntah2 2 kali up sengal u dr die..

Anonymous said...

ni blog pasal apa ni....da macam diari yg terbongkar da...siap mengata2 org tu org ni.