Wednesday, June 17, 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI PENYAYANG.. berkesempatan jugak menulis panjang untuk blog ni.. semester baru...permulaan yang amat baik..bermula dgn mengambil keputusan exam..alhamdulilah..syukur.lebih baik dan lebih dari apa yg aku harapkan..thank you Allah.aku juga kena botakkan rambut aku sebabkan aku dah nazar dulu..ishk..botaklah aku sepanjang semester ni..yang pasti aku hanya berbaki 4 semester yang perlu aku perbaiki segalanya no more season of dreaming..it's a time to work hard. demi daerah yang semakin sempit,dan semangat yg makin sedikit aku lalui semester ni.. persoalan yg besar dan keputusan yg sukar harus aku buat semester ni.. beberapa benda aku tinggalkan..antaranya latihan silat aku.. semakin rindu aku untuk mengerakkan irama silat cekak harimau pencak laksmana.. anugerah selendang merah dan ilmu2 kebatinan di dalamnya antara yang aku kesali tidak berkesempatan memperolehinya bagi siapa2 yang mengetahui pasti akan sama menyesali .bukan mudah memperolehi ilmu itu merindui gelagat rakan2 di gelanggang.. kadang-kadang dalam hidup ini kita akan melalui masa2 sukar. membuat keputusan untuk diri sendiri dan dalam masa yang sama mengharapkan kita tidak melukankan perasaan orang lain adalah satu benda yang agak mustahil semua orang dalam dunia ni pasti pernah berhadapan benda yang sama.. apa yang aku kenali pada diri aku ni adalah..apabila aku dah buat keputusan aku akan teruskan keputusan aku tu..i will stick on my decision. aku lihat tak banyak orang berani tegas dengan apa yang sepatutnya dia buat.. terlalu memikirkan orang lain juga antara alasan yang sering aku dengar.. sampai satu tahap dia tidak berani mengambil risiko.. hidup ini satu risiko..jadi ambilah risiko.. ada orang PULAK SANGAT berani ambik risiko..formula aku cukup mudah.. laluilah hidup ini...segalanya telah ditakdirkan..contohnya.. apabila kita berdepan dgn anjing atau harimau..kalo dah memang tertulis pada hari dan saat itu kita mati kena baham or kena gigit ngan diorang kita tetap akan mati jugak..begitulah sebaliknya...jodoh maut di tangan tuhan aku ingin berkongsi situasi yang berlaku pada awal semester ni yang berkaitan dengan keberanian untuk membuat keputusan.. subjek ini cukup menarik,pensyarahnya juga cukup bijak mengendalikan kelas.. kuliah itu melibatkan pelajar2 dari kursus lain..jadi semakin ramailah.. nak dipendekkan cerita..suatu hari pensyarah tersebut memberikan tugasan.. pelajar2 boleh memilih sama ada ingin buat bersama kumpulan atau berseorangan.. jadi aku telah memilih seorang hamba Allah ni..dan dalam masa yang sama tetiba ada hamba Allah yang lain ni memilih dia juga.. aku tidak lah pulak merasa marah,dan then aku pun cakap lah ngan mahkluk ni takpelah aku nak buat sorang2 jek..aku cakap dengan nada yang jelas dan terang, lainlah kalau die student negiria atau afrika yang tak paham bahasa melayu. pada waktu petang tu,aku dapat mesej yang aku dipartnerkan dengan budak lain pulak.. aku membalas mesej dan memberitahu sekali lagi yang aku xnak buat tugasan tu dengan orang lain. tapi dikesokkan harinya..aku diberitahu yang senarai nama telah dihantar kepada pensyarah dan nama aku dipadankan dengan mahluk Allah ni.. aku punyalah geram masa tu tuhan jek tahu..aku cukup tak suka orang lain yang tak kenal aku nak tentukan hidup aku,nak buat keputusan untuk aku.. aku buat keputusan untuk jumpa pensyarah tersebut.. namun apa yang diharapkan dapat berjalan dengan mudah berlaku sebaliknya.. pensyarah tersebut marah dan pelik..yang aku tak paham nya aku sekarang ni..kenapa macam aku pulak yang bersalah padahal aku datang dengan cukup comel ke biliknya..tidaklah aku datang dgn memakai baju yg sebulan tak basuh dan menyebabkan biliknya dilanda bau busuk macam bau badan mahluk yang memandai tentukan apa yang patut aku buat dia meminta aku memanggil mahluk yang dipadan kan dgn aku untuk tugasan tu dan mahluk yg menghantar kertas nama tugasan tu.. huhhhhhh???aku dah pelik..apa pulak tugas aku nak kumpulakkan budak2 tu.. dia cakap mungkin aku saje aku tipu dan harus diadili dengan budak lain?? aku makin tak paham....masalah ni cukup mudah sebenarnya..dan aku pihak yg tidak bersalah secara tiba2 dilihat sebagai pihak yang bersalah sedangkan orang lain yang buat masalah... husikhhhh....aku kumpulakan juga budak tu dan budak yg hantor kertas tu yang bau badan busuk tu dah balik kampung pulok.. aku tak kira nak selesaikan urusan tu juga..yelah pensyarah tu cakap kalau tak selesaikan da nak bawak ke dalam kelas.. sekali lagi aku termangu..kenapalh nak besarkan perkara tu sampai macam tu sekali.. selesai urusan dan terbukti aku tak bersalah langsung..aku ulang sekali lagi aku tak bersalah... semalaman aku memikirkan semula permasalahan ini..di awal kuliah pun dah jumpa masalah macam ni..aku xnak subjek yang aku nak dapat A ni jadi terok benda yang mudah jadi sukar. melihat kepada rakan kuliah(mereka ni senior aku..tapi tak kisahlah senior ke tidak..korang takde hak langsung nak tentukan apa yang patut aku buat atau apa yg tak patut aku buat shit..damn you) jadi melihat faktor tersebut dan faktor yg tak dapat dinyatakan aku memilih untuk drop subjek tersebut...senang cerita..kita harus berani dan berani untuk menegakan hak kita,jangan gentar..tutup buku pasal cerita ni.. hampir 4 subjek aku drop semester ni.. itu baru pasal subjek.next pasal perasaan... perasaan fitrah manusia iaitu ingin disayang dan disayangi... ni pun benda besar yg patut aku korbankan dalam hidup aku.. tahlah aku dah macam xde perasaan and masa nak fikir pasal benda ni lagi.. after semua benda yang aku lalu..aku cukup x berani nak letak apa2 harapan lagi.. dan berani aku nyatakan yang AKU DAH TAK CINTAKAN DIA SEPERTI MANA AKU SANGAT MENCINTAI DIA DULU.. aku pernah fikir dia lain dari yang..ternyata sebaliknya. dan jelas sekali aku pasti..letih aku nak menghadap semuanya sekali lagi.. penat menunggu..berusaha dan menanti..jangan salahkan aku kalau aku pergi..salahkan dia kerana tak reti menghargai.. aku sepatutnya tak dapat apa yang aku dapat hari ni... andai saja kalian tahu..betapa sgt aku menyayangi dia..tapi apa aku dapat??akan ku teruskan hidup ini walaupun pedih tanpamu...tapi hati aku cukup keras sekarang..dah tertutup rapat... tuhan tu maha adil kan..kasih ku tak sampai.. akan ada edisi khas untuk aku coretkan nostalgia cerita KITA... TUHAN LEBIH MENGERTI DAN MENGETAHUI APA YANG TIDAK kita KETAHUI,surah al baqarah ayat ayat 216 selalu jadi pemujuk setia aku... serah segalanya padaMU.. jadi aku terus berjalan seperti biasa,melalui jalan yang sama.. merenung bulan yang sama.. mendongak langit yang sama.. tanpa ada sekelumit harapan pun aku titipkan buat bekalan.. untuk menjadi seorang teman pun aku tak mampu lagi kerana tiada lagi dia dalam dia.. lets face tomorrow what ever GOD bring for us.. dan tidak seperti biasa..tiada lagi ucapan selamat tinggal buat dia.. mungkin di lubuk paling dalam masih terselit harapan.. mungkin luka yang dia tinggalkan menyekat ucapan itu..??? dan mungkin kerap aku ucapkan perpisahan tanpa aku benar2 pergi.. sekarang kita mencipta dua dunia yang berbeza... biarkan rasa ini terbang...melayang..lalu hilang terima kasih buat segalanya "kawan" no matter how much you love someone it is the way to be alone and lonely

No comments: